همه چیز در مورد پنجرههای هواپیما
هواپیماها با زیردریاییها تفاوت زیادی ندارند. هر دوی آنها از ساختاری برخوردارند که در برابر فشار و دمای بیرونشان بسیار مقاوم هستند. فضای بیرونی هیچ کدام از این وسیلهها برای زیستن انسانها مناسب نیست. یک نقص کوچک و یا یک نقطهی ضعیف میتواند به یک فاجعه منتهی گردد. هواپیماها با چالشهای دیگری نیز همراهند. آنها با سرعت بسیار زیاد در فضایی که دیگر موجودات پرنده نیز وجود دارند و میتوانند تهدیدی محسوب گردند پرواز میکنند. تمامی این خطرات در قوانین و استانداردهایی که کمپانیهای سازندهی اجزا و قطعات هواپیما ملزم به رعایت آنها هستند در نظر گرفته میشود.
شکل پنجرههای هواپیما
شاید یکی از مهمترین مواردی که در مورد پنجرههای هواپیما مطرح میشود شکل آنها باشد. تا به حال فکر کرده اید چرا پنجرههای هواپیما بیضی شکل هستند؟
شکل گرد پنجرههای هواپیما یک انتخاب بی معنی نیست؛ در حقیقت یک ابتکار مهندسی است که جان افراد را نجات میدهد. اگر این پنجرهها مربع و مستطیل شکل، همانگونه که در ساختمانها دیده میشوند بودند، کل هواپیما در طول پرواز از هم میپاشید.
در اواسط قرن بیستم، ایرلاینها تصمیم گرفتند تا پرواز در ارتفاعات بالاتر را تجربه کنند. این برنامه قطعاً به شدت از نظر اقتصادی به نفع آنها بود، چرا که چگالی کمتر هوا به معنی نیروی پسار کمتر و نیروی پسار کمتر به معنی سوخت کمتر است. لازم بود تغییراتی در طراحی هواپیماها داده شود تا آمادگی پرواز در ارتفاعات بالاتر را پیدا کنند.
ابتدا میبایست فشار داخل کابین به خوبی تنظیم میشد تا مسافران بتوانند به راحتی تنفس کنند. سپس لازم بود تا هواپیما استوانه ای شکل شود تا بتواند در برابر فشار داخلی افزایش یافته مقاومت کند. در دههی ۱۹۵۰ سه هواپیما زمانی که بدنهی آنها تکه تکه شد سقوط کردند، چرا که مهندسین مهمترین نکته را در نظر نگرفته بودند: آنها از پنجرههای مربع شکل استفاده کرده بودند.
پنجرههای مربع شکل و به طور کلی زاویه دار برای هواپیماهایی که در ارتفاعات زیاد پرواز میکنند مشکل ساز تلقی میگردند و دلیل این موضوع تفاوت بین فشار اتمسفری و فشار کابین است. این تفاوت باعث انبساط کابین و در نتیجه فشار به اجزای آن، در اینجا قاب پنجرهها میشود. این فشار در گوشههای تیز پنجرههای زاویه دار به حداکثر رسیده و زمانی که خیلی زیاد شود منجر به شکستن آن خواهد شد. با پنجرههای بیضی شکل به دلیل اینکه هیچ زاویه ای وجود ندارد، فشار به آرامی و در کل قاب پنجره به جریان میافتد. بنابراین از هر گونه شکست ناشی از فشار جلوگیری خواهد شد.
جنس پنجرههای کابین هواپیما
پنجرهی کابین هواپیما از سه پنجره (تکه) ساخته شده است:
- قسمت بیرونی (outer pane) که روی بدنهی هواپیما قرار گرفته است
- قست درونی (inner pane) که دارای یک سوراخ کوچک است
- Scratch که قسمتی نازکتر و پلاستیکی است
مسافران نمیتوانند قسمت اول و دوم را لمس کنند، تنها میتوانند قسمت scratch را لمس کرده و سر خود را به آن تکیه دهند. جالب است بدانید قسمت ذکر شده در زمان ساختن پنجره به آن اضافه نمیشود، بلکه بعداً به طور جداگانه نصب میگردد.
مهمترین نکته ای که در مورد جنس پنجرههای کابین هواپیما باید بدانید این است که این پنجرهها شیشه ای نیستند، بلکه از ماده ای به نام آکریلیک ساخته میشوند. آکریلیک ماده ای سبک است که توسط چند تأمین کنندهی جهانی برای هواپیماهای متفاوت فراهم آورده میشود. یکی از این تأمین کنندگان که در بریتانیا مستقر است GKN نام دارد. GKN بزرگترین تولید کنندهی پنجرههای کابین در سراسر جهان است. از جمله هواپیماهایی که این کمپانی پنجرههای آنها را میسازد میتوان به بوئینگ ۷۳۷، بوئینگ ۷۸۷ و بسیاری دیگر از هواپیماها اشاره کرد.
این جنس به منظور مقاومت بیشتر، جلوگیری از انتشار ترک و در کل مقاومت بالاتر استفاده میگردد. ضخامت لایهی بیرونی و لایهی داخلی بر اساس نوع هواپیما کاملاً متفاوت است. اما به طور کلی قسمت داخلی نازکتر و در حدود ۰٫۲ است. قسمت بیرونی ضخیمتر و در حدود ۰٫۴ است.
Comments
Post a Comment